Als mensen zijn we een deel van een heel ecosysteem. Door onze levenswijze zetten we dit echter steeds meer onder druk. Als stad kunnen we kunnen we dit niet volledig veranderen, maar wel een deel zijn van de oplossing. We nemen ook onze rol op in het realiseren van de Social Development Goals van de Verenigde Naties. Op dit vlak wil ik vooral op mobiliteit en milieu inzetten.
Mobiliteit
We verplaatsen ons elke dag. Naar het werk, school, vrienden en familie. Mobiliteit is essentieel. Toch vormen onze verplaatsingen vaak een belasting. De uitstoot van wagens heeft een negatieve impact op de luchtkwaliteit, de files doen ons kostbare tijd verliezen. Daarom is het belangrijk om maximaal te kiezen voor zachte mobiliteit, volgens het Stop-principe. Om deze keuze te beïnvloeden is het belangrijk om positieve maatregelen te nemen. We kiezen niet voor een negatieve behandeling van de auto maar een positieve behandeling van de andere vervoersmodi. Een goede ontwerpmethodiek is hierbij belangrijk. Concreet doen we dit door:
- Verplaatsingen te vermijden door functies in de stad te vermengen. Door verschillende functies te verzamelen buiten de stad moeten de mensen zich meer verplaatsen. We zorgen voor een voldoende aanbod aan winkelen en ontspanning in de verschillende wijken en dorpen.
- Maximaal in te zetten op een goed netwerk van veilige fietspaden in het centrum en de wijken en dorpen. We dringen bij de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant aan om de fietsostrade te verlengen tot Brussel en andere strategische punten, na een analyse van de vervoersstromen.
- Fietsen zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. De infrastructuur volgt deze evolutie helaas achter. Er is te weinig parkeermogelijkheid aan bijvoorbeeld het station of het centrum. We leggen kwalitatieve parkeerruimte aan voor alle soorten fietsen op belangrijke strategische plaatsen. In het centrum zoeken we naar een plaats voor een heuse gratis fietsparking.
- Burgers kunnen bij de stad fietsparkeerplaatsen aanvragen om in hun buurt op een veilige en nette manier hun fiets te parkeren.
- We voorzien plekken in de stad waar materiaal voorhanden is om kleine fietsproblemen op te lossen. Bijvoorbeeld door het voorzien van een automaat met binnenbanden en lampjes en verschillende punten met een automatische fietspomp.
- We gaan maximaal voor aparte verkeersstroken voor openbaar en gedeeld vervoer. Het openbaar vervoer wordt ook slimmer op elkaar afgestemd en op de bestaande noden.
- We onderzoeken hoe we het systeem van deelfietsen verder kunnen optimaliseren binnen Mechelen.
Milieu
Open ruimte is belangrijk voor de stad. Het is een rustpunt die zowel mens als natuur nodig hebben. In Mechelen hebben we heel wat kwalitatieve natuur en landbouw. We willen deze beschermen en versterken. dit wil ik concreet doen door volgende punten:
- We snijden zo weinig mogelijk nieuwe ruimte aan. Bestaande natuur behouden we. Als alternatief kiezen we voor hoogbouw, waar dit past in het stadsbeeld, om kwalitatieve ruimte aan te bieden aan de mensen. Waar natuur toch moet wijken wordt dit gecompenseerd door evenwaardige natuur op het Mechels grondgebied.
- Organisaties die de natuurlijke rijkdom in en rond Mechelen in stand houden krijgen maximale ondersteuning vanuit de stad.
- Als stad kiezen we zelf voor de meest milieuvriendelijke aanpak. Op stadsfestivals gaan we voor herbruikbare bekers, in overheidsopdrachten nemen we milieucriteria op, standaard installeren we op alle pc’s ecosia als zoekmotor, enz.